Καλώς ήλθατε στο Ιστολόγιο του mesologgi-sport

Εξ αφορμής του διημέρου με τους τελικούς αγώνες στο Αγγελόκαστρο [ Προπαίδων- τζούνιορς] ....ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΠΡΟΠΟΝΗΤΕΣ ΑΚΑΔΗΜΙΩΝ!!!!

«Οι ποδοσφαιριστές έχουν ήδη φτερά,
το μόνο που κάνει ένας προπονητής,
είναι να τους μάθει πώς να πετάξουν»




Στο παρελθόν, ένας από τους μεγαλύτερους λόγους πίσω από την κακή προπόνηση ήταν η αποτυχία από την πλευρά του προπονητή να κατανοήσει τις ανάγκες των παιδιών.
Ο καλός προπονητής, θα πρέπει να σκεφτεί όπως τα παιδιά και να καταλάβει ακριβώς τον λόγο που παίζουν ποδόσφαιρο.
Το απόλυτό όνειρο κάθε προπονητή αναπτυξιακών ηλικιών είναι να δεί έναν από τους ποδοσφαιριστές του να αγωνίζεται σε ομάδα υψηλού επιπέδου.
Ωστόσο, πάρα πολλοί προπονητές θυσιάζουν τις ζωές των αθλητών τους σε μια προσπάθεια να δημιουργήσουν εκείνο το απόλυτο μηχάνημα απόδοσης.
Το πρόβλημα πηγάζει από το γεγονός ότι οι προπονητές δεν μπορούν να καταλάβουν γιατί τα παιδιά παίζουν ποδόσφαιρο, ειδικά εάν ήταν επαγγελματίες ποδοσφαιριστές οι ίδιοι. Τη στιγμή που ως πρώην επαγγελματίες / ημι-επαγγελματίες ποδοσφαιριστές κάνουν το βήμα προς τα παπούτσια του προπονητή, θα πρέπει να αφήσουν τη ζωή του ποδοσφαιριστή πίσω τους.
Ακριβώς επειδή προπονούνταν με έναν συγκεκριμένο τρόπο όταν ήταν 8 ετών, είναι άδικο να περιμένουν από τους παίκτες τους να κάνουν το ίδιο στις προπονήσεις σήμερα.
Γιατί τα παιδιά παίζουν;
Το πρώτο και πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να μάθει κάθε προπονητής ο όποιος εργάζεται σε ακαδημίες είναι από που πηγάζει η αγάπη των παιδιών για το άθλημα. Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους τα παιδιά συμμετέχουν σε μια προπόνηση, αλλά ίσως να μην υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία που να υποστηρίζουν το τι κάνουν και γιατί το κάνουν.

Ωστόσο, οι λόγοι που θεωρούνται ότι είναι οι πιο αποδεκτοί, βασιζόμενοι σε μια μελέτη της ψυχολογικής τους συμπεριφοράς είναι :

Για να διασκεδάσουν και να παίξουν
Για να κάνουν καινούργιους φίλους και να παίζουν μαζί τους
Για να γνωρίσουν το άθλημα και να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους σε αυτό
Για να γίνουν μέρος του διαγωνισμού και να νιώσουν τον ενθουσιασμό
Για να βελτιώσουν την φυσική τους κατάσταση
Για να αποδείξουν την ικανότητά τους στο άθλημα

Πρέπει να θυμηθούμε ότι μιλάμε για νέους ποδοσφαιριστές και όχι για κάποια συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα, όπως 8 έως 10 ετών και 10 έως 12 ετών.

Γιατί τα παιδιά σταματούν να παίζουν;

Εάν μιλήστε με τους προπονητές θα σας πουν ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα στην λειτουργία των ακαδημιών είναι ο ρυθμός φθοράς ή το ποσοστό που σχετίζεται με τα παιδιά που εγκαταλείπουν τις προπονήσεις ή και γενικότερα το άθλημα. Πολλά παιδιά έρχονται για λίγες μέρες, εβδομάδες ή μήνες και στη συνέχεια σταματούν να έρχονται. Μερικά παιδιά παίρνουν μέρος σε άλλα αθλήματα ενώ άλλα σταματούν εντελώς τον αθλητισμό.

Εγκαταλείπουν τις προπονήσεις ή απλά δεν συμμετέχουν ενεργά σε αυτές, εξαιτίας των ακόλουθων κοινών αιτιών:

Δεν διασκεδάζουν και δεν απολαμβάνουν πλέον τις προπονήσεις
Δεν βρίσκουν φίλους να παίξουν ή δεν κάνουν καινούργιους φίλους στις προπονήσεις για διάφορους λόγους
Η έλλειψη ευκαιριών να γίνουν δημιουργικοί
Η έλλειψη ουσιαστικής κίνησης ή άσκησης κατά την διάρκεια της προπόνησης
Η έλλειψη κινήτρων (οι ασκήσεις είναι είτε πολύ δύσκολες είτε πολύ εύκολες)
Η αποτυχία να βελτιώσουν τις δεξιότητες τους
Έλλειψη της επιβράβευσης από τον προπονητή τους
Δεν βιώνουν την επιτυχία π.χ. σε όλα τα ανταγωνιστικά παιχνίδια χάνουν

Ρίξτε μόνο μια ματιά στις προπονήσεις σας και θα είστε σε θέση να διαπιστώσετε εάν ένα παιδί απολαμβάνει το παιχνίδι ή όχι. Ο ενθουσιασμός ή το πάθος που προέρχεται από το γήπεδο μπορεί να γίνουν εύκολα αισθητά και ομοίως η έλλειψη αυτών των στοιχείων είναι εξίσου εμφανής.
Ο προπονητής αναπτυξιακών ηλικιών

Χωρίς αμφιβολία, ένας προπονητής πρέπει να πηγαίνει σε κάθε προπόνηση με την παραδοχή ότι κάθε παίκτης που έχει στην ομάδα του έχει τη δυνατότητα να γίνει ο επόμενος Ντιέγκο Μαραντόνα. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πάει εκεί και θα αρχίσει τις σκληρές και περίπλοκες προπονήσεις, αλλά θα πάει εκεί και θα είναι σίγουρος ότι αυτό που επρόκειτο να κάνει θα κάνει τα παιδιά να διασκεδάσουν και να θέλουν να έρθουν στην επόμενη προπόνηση.
Εάν οι ποδοσφαιριστές δεν διασκεδάζουν, δεν θα θέλουν να παίξουν και εάν δεν θέλουν να παίξουν, δεν θα μάθουν τίποτα. Γι’ αυτούς η προπόνηση δεν θα σημαίνει κάτι το ιδιαίτερο, αλλά θα αποτελεί βαρετές και κουραστικές ώρες στις οποίες πρέπει να συμμετάσχουν μέχρι να βρουν κάτι το οποίο θα τους αρέσει.

Ο καλός προπονητής πρέπει να έχει ποικιλία στις ασκήσεις του και να δίνει ερεθίσματα που βάζουν την φαντασία τον παιδιών να δουλεύει. Τα παιδιά έχουν πολύ μεγάλη φαντασία, μπορούν στην ιδία προπόνηση να δουν το γήπεδο ως ζούγκλα, λίμνη, βουνό κλπ. Αρκεί ο προπονητής να τους δώσει τα κατάλληλα ερεθίσματα.
Η επιβράβευση

Για κάθε προπονητή η ενθάρρυνση των ποδοσφαιριστών είναι ένα σημαντικό κομμάτι, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην βελτίωση των επιπέδων απόδοσης τους και στην αύξηση της θέλησης να δουλέψουν σκληρότερα και να γίνουν περισσότερο επαγγελματίες. Ο προπονητής δεν θα πρέπει να είναι φειδωλός όταν πρέπει να επιβραβεύσει ένα παιδί για την καλή του συμπεριφορά ή για την καλή του απόδοση.
Επίσης, έχω την γνώμη πως τα παιδιά από μικρή ηλικία πρέπει να μάθουν ότι τίποτα στην ζωή δεν τους χαρίζεται.
Γι΄ αυτό όσο παιρνούν τα χρόνια θα πρέπει ο προπονητής να μάθει στους ποδοσφαιριστές του να πιέζουν τον εαυτό τους μόνοι τους, με τη δική τους ελεύθερη βούληση, και να προσπαθούν να γίνουν καλύτεροι από ότι ήταν, επειδή οι ίδιοι το θέλουν και όχι επειδή το θέλει ο προπονητής.
Στο ποδόσφαιρο, ο προπονητής που ασχολείται με τα μικρά παιδιά πρέπει να εκπαιδεύσει έναν ποδοσφαιριστή, για παράδειγμα πώς να βγάλει την μπάλα από την άμυνα και πώς να μετακινηθεί στο γήπεδο ώστε να βοηθήσει έναν συμπαίκτη του.
Το ποτέ και το πως οι παίκτες θα το κάνουν αυτό στο γήπεδο εξαρτάται από το πόσο καλά έχει εκπαιδεύσει και από το πόσο καλά έχουν μάθει από τις προπονήσεις του.
Δεν υπάρχει χώρος για τους προπονητές που ουρλιάζουν, φωνάζουν ή χρησιμοποιούν τακτικές με στόχο την νίκη στο σχολειό, στις ακαδημίες και σε κάθε άλλο αναπτυξιακό στάδιο του ποδόσφαιρου.
Γιατί αυτού του είδους οι προπονητές διώχνουν περισσότερους ποδοσφαιριστές απ’ ότι δημιουργούν.
Οι ποδοσφαιριστές που εγκαταλείπουν το ποδόσφαιρο εξαιτίας της λάθος συμπεριφοράς του προπονητή μπορεί να έχουν τις δυνατότητες να γίνουν καλύτεροι απ’ όλους τους παίκτες, που ο συγκεκριμένος προπονητής είχε προπονήσει μέχρι σήμερα, αλλά αυτό ποτέ δεν θα το γνωρίζουν στο παρόν.
Κάθε παιδί έχει διαφορετικό ρυθμό μάθησης και διαφορετικό λόγο για τον οποίο παίζει ποδόσφαιρο.
Οι προπονήσεις θα πρέπει να σχεδιάζονται ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες όλων των παιδιών.
Δημιούργησε όσο το δυνατόν περισσότερες προκλήσεις μέσα από σύντομες και απλές ασκήσεις.
Οι επιδείξεις θα πρέπει να είναι γρήγορες και βήμα-βήμα.
Αυτό βοηθά τους παίκτες σας να καταλάβουν τι πρέπει να κάνουν ευκολότερα και γρηγορότερα.
Μην προσπαθείτε να εξηγήσετε και την παραμικρή λεπτομέρεια της άσκησης, να είστε σύντομοι και κάθετοι, επικεντρωθείτε στα σημαντικά κομμάτια μιας άσκησης.
Οι προπονήσεις θα πρέπει να προσχωρούν από το έναν επίπεδο στο άλλο με προοδευτικό τρόπο ώστε να είναι εύκολα κατανοητές από τα παιδιά.
Οργάνωσε καλά τις προπονήσεις σου και θα έχεις συνεχώς την προσοχή των παικτών. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να μειώσουμε τον χρόνο αναμονής κατά την διάρκεια της μετάβασης από την μια άσκηση στην άλλη.
Πρέπει να γίνεται σωστή διαχείριση του χρόνου άσκησης – ξεκούρασης.
Είναι αναγκαίο να τους κάνετε να συμμετέχουν ενεργά στις προπονήσεις.
Επίσης, κατά την διάρκεια των περιόδων ξεκουράσεις εφάρμοσε συζητήσεις που τους αναγκάζουν να σκεφτούν σχετικά με αυτό που κάνουν ενώ εσείς ετοιμάζετε την επόμενη άσκηση.
Ανατροφοδότηση
Η θετική ανατροφοδότηση είναι πολύ σημαντική σε κάθε προπονητική μονάδα, ακόμη περισσότερο όταν οι παίκτες σας δοκιμάζουν και μαθαίνουν καινούργιες δεξιότητες. Χρειάζεται να διαπιστώσεις τα λάθη τους αλλά πολύ πιο σημαντικό είναι να διαπιστώσεις τα πράγματα που κάνουν σωστά.
Τα λάθη θα πρέπει να διορθωθούν με θετική ανατροφοδότηση και όχι με προσβλητικό τρόπο, χωρίς να έχει σημασία το πόσες φορές κάνουν το ίδιο λάθος.
Πρέπει να τους λέτε τι να κάνουν και όχι τι να μην κάνουν.
Πρέπει να παρατηρείτε τους παίκτες σας και να αναλύετε τι πετυχαίνουν πριν την ανατροφοδότηση. Σιγουρευτείτε ότι είστε εποικοδομητικός στην κρίση σας και ο τρόπος που μεταφέρετε το μήνυμά σας να μην είναι αρνητικός σε καμία περίπτωση.
Η ανατροφοδότηση σας θα πρέπει να είναι σύντομη, απλή και επικεντρωμένη στον στόχο.
Θυμηθείτε, ότι τα παιδιά δεν κάνουν λάθη σκόπιμα.
Κάνουν ότι μπορούν και ότι καταλαβαίνουν και εάν δεν έχουν καταλάβει πλήρως τι πρέπει να κάνουν σε κάποια άσκηση κάνουν λάθος, η ευθύνη είναι εξολοκλήρου δικιά μας και όχι των παιδιών.
Ως προπονητής, ότι λές και ότι κάνεις έχει μεγάλο αντίκτυπο στην διάθεση/στάση του παιδιού συναισθηματικά και αναπτυξιακά.
Να είσαι πάντα σίγουρος για τα όσα λές και οι παίκτες να βρίσκονται στο επίκεντρο της ομιλίας σου.
Να δίνεις αποτελεσματική ανατροφοδότηση με θετικό τρόπο, μην κρίνεις ποτέ κάποιο παιδί για ένα λάθος που έκανε.
Πάντα να χρησιμοποιείς την θετική ανατροφοδότηση ως μέσον για να λές στους παίκτες σας για το τι ζητάς από αυτούς.

Σε όλες σας τις προπονήσεις θα πρέπει να επικεντρωθείς στην δημιουργικότητα ώστε να δίνεται την ευκαιρία στους παίκτες σου να εκφραστούν με τη μπάλα.
Δεν έχει σημασία ποια ηλικία προπονείς, πρέπει να βασίζεται τις προπονήσεις σε ένα διαδραστικό επίπεδο.
Ο δάσκαλος και ο μαθητής κάνουν την διδασκαλία και όχι μονός του ο δάσκαλος.
Δεν μπορείς να έχεις προπονήσεις που να δίνεις εντολές και οι ποδοσφαιριστές να κάνουν ακριβώς ότι τους λές, έτσι παράγονται μηχανές και οι μηχανές δεν παίζουν ποδόσφαιρο.
Όταν εξηγείς μια άσκηση δεν πρέπει να λές στα παιδιά «καταλάβατε» αλλά πρέπει να τους ρωτήσεις «εάν σας έδωσα να καταλάβετε».
Στην πρώτη περίπτωση συνήθως όλα τα παιδιά απαντούν με ένα μεγάλο ΝΑΙΙΙΙ και όταν ξεκινά η άσκηση δεν ξέρουν τι να κάνουν.
Σπάνια κάποιο παιδί να απαντήσει ότι δεν κατάλαβε.
Γιατί συμβαίνει αυτό;
Τα περισσότερα παιδιά δεν απαντούν όχι γιατί πιστεύουν πως τα υπόλοιπα παιδιά και εσείς θα τα θεωρήσετε ότι είναι χαζά από την στιγμή που δεν κατάλαβαν τι πρέπει να κάνουν.
Σε αυτή την περίπτωση την ευθύνη την έχει ο δέκτης δηλαδή το παιδί.
Ενώ όταν ρωτάς τα παιδιά «εάν σας έδωσα να καταλάβετε», παίρνεις την ευθύνη επάνω σου, εάν δεν καταλάβατε φταίω εγώ και όχι εσείς. Εδώ θα ακούσετε αρκετά όχι.

Εν κατακλείδι, πρέπει να θυμάσε ότι σε κάθε στάδιο, η προπόνηση και το παιχνίδι στο οποίο οι παίκτες συμμετέχουν πρέπει να τους εκπαιδεύσεις σχετικά με τις τεχνικές και τακτικές απαιτήσεις του παιχνιδιού.
Επίσης, θα πρέπει να βελτιώνουν την φυσική τους κατάσταση και να τους βάζεις να σκέφτονται σχετικά με το τι κάνουν και γιατί το κάνουν.

“Μην δίνεις έτοιμα ψάρια στους ποδοσφαιριστές σου αλλά μάθε τους πώς να ψαρεύουν”

Μειώσε το άγχος που νιώθουν οι ποδοσφαιριστές σου κατά την διάρκεια των αγώνων και των προπονήσεων
Το ποδόσφαιρο είναι πολύ γνωστό ως ένα ‘’όμορφο παιχνίδι’’.
Εάν το παιχνίδι προκαλεί στα παιδιά παραπάνω άγχος από το φυσιολογικό τότε σε κάθε περίπτωση δεν είναι όμορφο.
Το άθλημα θα πρέπει να γίνει διασκεδαστικό και η προπόνηση απολαυστική.
Οι παίκτες θα πρέπει να ανυπομονούν για τους αγώνες και όχι να είναι φοβισμένοι να μην απογοητεύσουν τους προπονητή τους ή να μην χάσουν ένα κύπελλο ή ακόμη και ένα παιχνίδι.
Τα λάθη είναι αναπόσπαστο κομμάτι του παιχνιδιού, αυτά από μονά τους αποτελούν έναν πολύ καλό δάσκαλο για τα παιδιά.
Εάν οι ποδοσφαιριστές μπορούν να παίζουν χωρίς να ανησυχούν αν θα κάνουν λάθη τότε δημιουργείται ένα εξαιρετικό περιβάλλον μάθησης.
Εάν επιδιώκεις τη νίκη με κάθε κόστος τότε στρεσάρεις τους ποδοσφαιριστές σου ώστε να σου φέρουν το κύπελλο που θα διακοσμεί το γραφείο σου και όχι για να εξελιχτούν σαν ποδοσφαιριστές.
Δεν είναι σημαντικό το πόσο καιρό προπονείς τους παίκτες σου αλλά το πόσο αποτελεσματικές είναι οι προπονήσεις σου.
Μην αναγκάσεις τους παίκτες σου να προπονούνται και να συμπεριφέρονται σαν επαγγελματίες και μην δοκιμάσεις το τους κάνεις να επιδιώκουν συνεχώς την τελειότητα.
Απλά να έχεις ως στόχο να τους κάνεις να θέλουν να γίνουν καλύτεροι απ΄ ότι είναι και επέτρεψε τους να διαλέξουν τον δικό τους ρυθμό βελτίωσης.
Οι γονείς αποτελούν τεράστιο πρόβλημα για κάθε παιχνίδι και ο έλεγχος τους είναι επίσης δουλεία του προπονητή.
Κάθε γονιός θα πρέπει να ενημερώνετε για τους βασικούς κανόνες συμπεριφοράς από την αρχή.
Σε περίπτωση που κάποιος από τους γονείς παραβιάσει του κανόνες θα πρέπει να επιπλήττεται.
Ένας ποδοσφαιριστής στις αναπτυξιακές ηλικίες ποτέ δεν αξιολογείτε με βάση την απόδοση του στο γήπεδο ή από την έκβαση ενός αγώνα.
Στις αναπτυξιακές ηλικίες κάθε παίκτης είναι σημαντικός ανεξάρτητα από το πόσο καλός είναι.
Στην πραγματικότητα τα παιδιά τα όποια δεν τα καταφέρνουν τόσο καλά όσο οι άλλοι θέλουν περισσότερη ενθάρρυνση και περισσότερη προπόνηση.
Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να τα απομονώσουμε από τους υπόλοιπους.
Θυμηθείτε, δουλεία σας δεν είναι να διασφαλίσετε ότι οι παίκτες σας προχωρούν στις ασκήσεις που τους έχετε ζητήσει να κάνουν, αλλά δουλεία σας είναι να διασφαλίσετε ότι μαθαίνουν κάτι για το παιχνίδι π.χ. μια ικανότητα ή μια ιδέα.
Υπάρχει ένας τρόπος που μπορείτε να διαπιστώσετε το πως δουλεύετε, καταγράψετε με κάμερα τον εαυτό σας κατά την διάρκεια της προπόνησης.
Στη συνέχεια, πηγαίνετε σπίτι σας και δείτε ξανά και ξανά αυτό που τραβήξατε ώστε να διαπιστώσετε εάν είστε δίκαιος και εάν είστε κοντά, ώστε να γίνετε όσο το δυνατόν ο "ιδανικός προπονητής".
Ο πετυχημένος προπονητής στις αναπτυξιακές ηλικίες
Εάν ο στόχος σου είναι να προσθέσεις κύπελλα στην τροπαιοθήκη σου και το βιογραφικό σου να περιέχει μια μεγάλη λίστα με κύπελλα που έχεις κερδίσει ως προπονητής στις υποδομές, τότε πηγαίνεις προς την λάθος κατεύθυνση.
Ως προπονητής σε αναπτυξιακές ηλικίες, αυτό που χρειάζεστε είναι ένα βιογραφικό γεμάτο με ονόματα ποδοσφαιριστών που έχουν παίξει σε υψηλό επίπεδο ή ονόματα ανθρώπων που είναι πετυχημένοι χάρις τη δική σας παρουσία στη ζωή τους.
Ένας προπονητής επηρεάζει τις ζωές αυτών των νέων ανθρώπων στον ίδιο βαθμό με κάθε άλλον δάσκαλο.
Τους προετοιμάζει για τις καριέρες που θα ακολουθήσουν, τους οπλίζει με τα εφόδια αυτά που απαιτούνται ώστε να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις αυτού του κόσμου.
Το ποδόσφαιρο αποτελεί το δικό του μέσω εκπαίδευσης.
Προσπάθησε να μην σε θυμούνται, ως προπονητή αναπτυξιακών ηλικιών, γι΄ αυτά τα οποία έχεις κερδίσει, προσπάθησε να σε θυμούνται για αυτά τα οποία οι παίκτες σου έχουν πετύχει στη ζωή τους.
Εάν θέλεις να κερδίζεις συνεχώς παίξε στο PlayStation, όπου οι παίκτες κάνουν ότι τους λές σε κάθε στιγμή του παιχνιδιού.
Προσπαθήε να μην χαραμίσεις αυτή την δύναμη η οποία σου έχει δοθεί από τους γονείς και προσπαθήσε ώστε να κάνεις τα παιδιά να μην μετανιώσουν που παίρνουν μέρος σε αυτό το άθλημα.
Η βία είναι η δύναμη του αδύναμου ενώ η δύναμη του δυνατού είναι το μυαλό.
Θα πρέπει να μάθεις στους ποδοσφαιριστές σου να σκέφτονται ώστε να είναι δυνατοί και έτοιμοι να δώσουν λύσεις στα προβλήματα τα οποία θα συναντήσουν κατά την διάρκεια του παιχνιδιού και κατά την διάρκεια της ζωής τους.